Çavuşoğlu: Haklı olduğumuz bir durumda özür dilemeyiz

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Türk hava sahasını ihlal eden savaş uçağının düşürülmesinin ardından Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in özür talebine ilişkin, "Haklı olduğumuz bir durumda özür dilememiz gerekmez. Bizim angajman kurallarımız net ve hava sahamız ihlal edildi" dedi.

Kaynak : Anadolu Ajansı
Haber Giriş : 26 Kasım 2015 16:15, Son Güncelleme : 27 Mart 2018 00:42
Çavuşoğlu: Haklı olduğumuz bir durumda  özür dilemeyiz

Türkiye'de 64. Hükümetin kurulmasının ardından ilk yurt dışı ziyaretini KKTC'ye gerçekleştiren Mevlüt Çavuşoğlu, KKTC Cumhurbaşkanı Mustafa Akıncı'yı makamında ziyaret etti.

Bakan Çavuşoğlu görüşme sonrası yaptığı açıklamada, 64'üncü hükümette Dışişleri Bakanı olarak görev aldıktan sonra ilk ziyaretini KKTC'ye gerçekleştirmekten mutluluk duyduğunu belirtti.

KKTC'de bugün gerçekleştirdiği temaslarda ikili ilişkilerin değerlendirildiğini, devam eden müzakere süreci konusunda görüş alışverişinde bulunduklarını söyleyen Çavuşoğlu, Cumhurbaşkanı Akıncı'nın da müzakerelerde gelinen nokta konusunda bilgi verdiğini kaydetti.

Çavuşoğlu, Türkiye'nin ve AK Parti iktidarının Kıbrıs'ta kalıcı çözüme destek verdiğini ve bundan sonra da en büyük destekçi olmaya devam edeceğini dile getirerek, müzakerelerde gelinen noktadan mutlu olduklarını vurguladı.

Müzakerelerin devam etmesi iki liderin ve müzakerecilerin bir araya gelmesi ve kat edilen aşamanın kendilerini umutlandırdığını söyleyen Çavuşoğlu, son bir ay içinde lider düzeyinde 6 görüşme yapıldığını anımsattı.

Müzakerelerin belli bir takvime bağlanarak, Kıbrıs sorununun, her iki tarafın kabul edeceği, kalıcı, adil bir çözüme kavuşmasını ve bir an evvel referanduma gidilmesini istediklerini söyleyen Çavuşoğlu, "Çünkü bu yakalanan son bir fırsat. Bu fırsatı kaçırmak istemiyoruz. Bir an evvel de referanduma gidilmesini istiyoruz" dedi.

Güven artırıcı önlemlerin uygulanması konusunda da Türkiye'nin her türlü desteği verdiğini anlatan Çavuşoğlu, bu anlamda her türlü samimiyeti gösteren KKTC Cumhurbaşkanı Akıncı ve ekibine teşekkür etti.

Güven artırıcı önlemler konusunda KKTC'nin adımları attığını, Türkiye'nin de gereken desteği verdiğini belirten Çavuşoğlu, iki toplumun yakınlaşması için güven artıcı önlemlerle ilgili desteklerinin devam edeceğini aktardı.

Bakan Çavuşoğlu, Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun 1 Aralık Salı günü ilk yurt dışı seyahatini KKTC'ye yapacağını söyledi.

- Türkiye'nin hava sahasını ihlal eden Rus savaş uçağının düşürülmesi

Soru üzerine Türkiye'nin hava sahasını ihlal eden Rus savaş uçağının düşürülmesinin Kıbrıs müzakere sürecini etkileyip etkilemeyeceğine ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Çavuşoğlu, "Bu krizin kontrol altına alınması için her şeyden önce Kıbrıs'taki müzakere sürecinin hiçbir şekilde başka gelişmelerden etkilenmemesini arzu ediyoruz. Buna da müsaade etmememiz gerekiyor" diye konuştu.

- "Rusya ile gerilimi tırmandırmak istemiyoruz"

"Rusya ile ilişkileri tırmandırmak istemiyoruz. Yani gerilimi tırmandırmak istemiyoruz" diyen Çavuşoğlu, Rusya'yı herhangi bir komşu olarak görmediklerini, Rusya ile Türkiye'nin çok özel siyasi ve ekonomik ilişkileri olduklarını vurguladı.

Bu anlayıştan dolayı Türkiye'nin Kırım'daki hassasiyetine rağmen Avrupa Birliği ve batının Rusya'ya ambargolarına katılmadığına değinen Çavuşoğlu, şunları söyledi:

"Rusya ile birçok alanda da işbirliği yaptık. Fakat Suriye üzerinden, Rusya'nın Suriye'deki hava saldırıları başladığı günden bu yana Rus uçakları bizim hava sahamızı ihlal ediyor. 3-4 Ekim'de de ihlal etti. Bizim hava sahamız ve sınır güvenliğimizle ilgili angajman kurallarımız çok açık ve nettir. Tüm dünyaya duyurduğumuz gibi özellikle 3-4 Ekim'deki ikazlardan sonra Rus dostlarımızla mevkidaşlarımızla bunları paylaştık. Telefonda sayın cumhurbaşkanımız Putin ile paylaştı. Yine benden önceki Dışişleri Müsteşarımız Feridun bey, Lavrov ile paylaştı. En son G-20 Zirvesi kapsamında da Antalya'da da Sayın Cumhurbaşkanımız Sayın Putin ile görüşme sonrasında bunu iletti.

24 Kasım'daki bu hepimizi üzen olayda da radarlarımız 2 tane uçağın bizim sınırlarımıza doğru ilerlediğini tespit ettikten sonra da 5 dakika içinde 10 defa uyardık. Aidiyeti, milliyeti belli olmayan uçak çünkü aynı tip uçaklar rejimin de elinde mevcut. Dolayısıyla bizim de jetlerimiz burada yaklaşan ve hava sahamızı ihlal eden uçakları bir tehdit olarak görüyor. Zaten angajman kurallarımız açık net. Ve maalesef uyarılara rağmen yön değiştirmeyen ve hava sahamızı ihlal eden bir uçağı bizim uçaklarımız vurdu."

Bakan Çavuşoğlu, bu üzücü olayın Rusya ile Türkiye ilişkilerini bozmasını istemediklerini ifade ederek, "Dün sayın Lavrov ile telefonda görüştük. Kendilerine de tüm bilgileri detayları ile birlikte paylaşmak istediğimizi ilettik. Nitekim askeri makamlar, Rusya'nın askeri ataşesini davet ederek elimizdeki bilgileri paylaştık. Yani hem askeri kanalların hem de diplomasi kanallarının açık olmasını arzu ediyoruz" diye konuştu.

Bugün Rusya'dan gelen açıklamalara bakıldığında daha yapıcı açıklamalar olduğunu gördüklerini söyleyen Çavuşoğlu, bu tutumun devam etmesi gerektiğini, Rusya ve Türkiye ilişkilerinin geçmişte de birçok sınavları atlattığını dile getirdi.

Bakan Çavuşoğlu şunları kaydetti:

"Bu hepimizi üzen olaydan sonra Rusya-Türkiye ilişkileri tekrar tekrar yoluna gidecektir. Diplomasi kazanacaktır. Nasıl ki 3-4 Ekim'deki ciddi ihlallerden sonra biz de diplomasi yolunu seçtiysek bundan sonraki süreçte arzumuz budur. İleriki süreçte yine mevkidaşımla telefonda prensip olarak anlaştık. AGİT Bakanlar Toplantısı'nda Belgrad'da yüz yüze görüşme imkanımız olacaktır. Sayın Putin ile Sayın Cumhurbaşkanımız Erdoğan da görüşme imkanı olacaktır. Önemli olan bu süreçte sağduyunun kazanmasıdır. Artık ilişkilerimizdeki bu üzücü olayın tırmanmaması gerekiyor. Tam tersi yapıcı ilişkilerimizi yeniden rayına koymamız gerekiyor."

- "Özür dilememiz gerekmez"

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in özür talebi yönündeki açıklamalarına ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Çavuşoğlu, şunları söyledi:

"Haklı olduğumuz bir durumda özür dilememiz gerekmez. Bizim angajman kurallarımız net ve hava sahamız ihlal edildi. Ama üzüntü duyduğumuzu dün telefonda da söyledik. Bugünde birkaç defa 'hepimizi üzen' dedik. Üzüntülerimizi belirttik. Türkiye, kendi hava sahasının bu şekilde defalarca ihlal edilmesini tolere etmez. Kaldı ki uyarılara cevap verilmediği için milleti de belli olmayan bir uçaktı bizim jetlerimiz vurduğu zaman. Biz bu konuda gerekli açıklamaları yaptık. Bundan sonraki süreçte de diyalog kanallarımızı açık tutarak düşüncelerimiz ve elimizdeki bilgileri onlarla paylaşacağız."

KKTC Cumhurbaşkanı Mustafa Akıncı da Bakan Çavuşoğlu'nu KKTC'de görmekten dolayı memnun olduğunu belirterek, Çavuşoğlu'nu Dışişleri Bakanlığı görevini yeniden üstlenmiş olmasında dolayı kutladı.

Akıncı, "Kıbrıs'ta iki kesimli iki toplumlu siyasi eşitliğe dayanan ve erken olmasını arzu ettiği çözüm için Ankara'nın verdiği destek bizim için son derece önemlidir. Bu desteğin artarak devam ettiğini görüyoruz. Öteden beri Kıbrıs konusunda yürüttüğümüz müzakerelere hep beraber destek olmuştur. Bundan böyle de bu desteğini sürdüreceğini bizzat kendisinden duymuş olmak da ayrıca bizim için çok anlamlıdır. Önemli bir aşamada bu ziyaret gerçekleşti" diye konuştu.

Kasım ayında altı kez Rum lider Nikos Anastasiadis ile bir araya gelerek Kıbrıs müzakerelerini daha ileri bir noktaya ulaştırdıklarına inandığını anlatan Akıncı, gelecek dönemde Kıbrıs'taki müzakere sürecini her iki tarafın da kabul edebileceği, iki tarafın da gönül huzuru içerisinde referandumlarda onaylayabileceği bir noktada sonuçlandırmak istediklerini sözlerine ekledi.