Rekabet cep operatörlerinin asabını bozdu

Kaynak : Referans
Haber Giriş : 17 Nisan 2007 08:06, Son Güncelleme : 27 Mart 2018 00:42

Telekom sektöründe rekabet iyice kızıştı. Sektörde, 'Pazar liderini silkelemeye geldik', 'Altyapıları enkaz', 'Açıklamaları tutarsız' lafları havada uçuşmaya başladı. Dün Türk Telekom, rakiplerine açıklamalarında dikkatli olmaları konusunda gözdağı verdi.

"Pazar liderini silkelemeye geldik", "Altyapıları enkaz", "Açıklamaları tutarsız".... Telekom firmaları, yeni tarife ve servislerinin yanı sıra rakiplerine karşı yaptıkları agresif çıkışlarla da gündeme gelmeye başladı. Sektör, tarihinin en sert rekabetine tanık oluyor.

Telekom şirketleri, son dört ayda kimi zaman rakiplerinin doğrudan isimini vererek kimi zaman da ima yolu ile birbirlerini hedef alan açıklamalar yapmaya başladı.

Hedefin odağında ise GSM pazarının lideri ve sabit hattın en büyük rakibi Turkcell bulunuyor. Rakipler liderin güçlü imajını kırmak için ağır söylemlerden çekinmiyor. Turkcell'den de aynı sertlikte yanıt gecikmiyor.

İlk radikal çıkış Telsim'i alarak pazara iddialı bir giriş yapan İngiliz telekom devi Vodafone'dan geldi. Numara taşınabilinirliği ile Turkcell'e adeta meydan okuyan Vodafone CEO'su Atilla Vitai, "Biz numara taşınabilirliliği ile piyasa liderini zorlamak ve sınav yapmak istiyoruz" dedi. Atilla Vitai'ye Turkcell'den cevap çok gecikmedi.

'Geleneklere meydan okuyoruz'

Süreyya Ciliv, Turkcell'e gelir gelmez ayağının tozu ile düzenlediği basın toplantısında Vodafone'u işaret ederek "Altyapıları enkaz, iyi pazarlamacılar" tabirini kullandı. Vodafone CEO'su Atilla Vitai de bu açıklamaya kayıtsız kalmadı. Vitai, Turkcell'i kastederek "Bütün sektördeki geleneklere meydan okuyoruz. Tek bir operatör, pazarın çoğunu eline geçirmişti. Biz birazcık bu lideri silkelemek amacıyla geldik" çıkışını yaptı. Avea Genel Müdürü Cüneyt Türktan da numara taşınabilirliğinin çıkması için önce destek verici beyanlarda bulunan, arkasından uygulamanın iptali için mahkemeye koşan Turkcell'i "tutarsız" olmakla suçladı.

Telekom şirketlerinin sert üslupları reklamlarına da yansıdı. Rekabet kızışmadan önce ilk kez cep telefonu kullanmaya başlayanları kendi portföyüne katma amacı taşıyan reklamlar yayımlayan Turkcell son reklamını "rakiplerinden abone kapmak" stratejisi üzerine oturttu.

Türk Telekom da tartışmaya katıldı

Son olarak topa Türk Telekom girdi. "Bu pazarda Türk Telekom'un tek rakibi var. O da Turkcell" diyen Türk Telekom Yönetim Kurulu Başkanı Paul Doany, yeni tarifelere gelen eleştirilere, Turkcell'e gönderme yaparak cevap verdi. Paul Doany, "Tarifeler ortada. Aboneler bir bize bir de GSM operatörlerine baksın. Bizim, onların dörtte biri kadar ucuz olduğumuzu görecekler? açıklamasında bulundu. Doany şöyle devam etti: "Turkcell fiyat artışına karşın nasıl müşteri şikâyet etmiyor ve abone sayısı artıyor. Ben bunu anlamıyorum."

Rekabetin dozu sadece GSM operatörleri arasında artmadı. Uzak mesafe telefon hizmeti veren şirketler ile pazarda açık arayla önde olan Türk Telekom arasında da büyük gürültü koptu. Türk Telekom'un şehirlerarası tarifelerinde yaptığı indirimle alternatif operatörler ayaklandı. Her geçen gün bir alternatif operatörü Türk Telekom'a yüklenen açıklamalarda bulundu. Türk Telekom ise hakkında rakiplerin söylemlerine son vermek için bugüne kadar görülmemiş bir açıklama ile dikkatleri üzerine çekti. Türk Telekom dün bir yazılı açıklama yaparak kendileri ve yeni tarifeleri hakkında hukuka aykırı olarak çıkan her türlü tanıtım ve haberlere karşı hukuki yollarla hakkını koruyacağını belirterek gözdağı verdi.

Tartışmalardan uzak durmayan Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği ise Türk Telekom'un yeni tarifelerinin sektörün şah damarını kesmeye yönelik olduğunu iddia etti. Derneğin açıklamalarında Oger'in Türk Telekom taksitlerini vatandaşın ödediği yolunda ifadeler yer aldı.

KİM NE DEDİ?

Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv

* Rakiplerin kampanya reklamlarının alt yazılarını okuyun. İndirim değil, fiyat artırdıklarını göreceksiniz. Hakikaten iyi reklam yapıyorlar. İyi pazarlamacılar.

* Türk mühendislerinin inanılmaz yaratıcılığı ile Telsim altyapısı zar zor ayakta tutulmuş. Telsim, yıllardır altyapısına yatırım yapmadı. Bana göre Vodafone, Telsim'de bir enkaz satın aldı.

* Pazar paylarını artırmak için zaten zor durumda olan alt yatırımlarının üzerine bedava vererek cihazları bebek dinleme cihazları haline dönüştürdüler. Bizim dörtte birimiz kadar bile kapasiteleri yok.

Vodafone CEO'su Atilla Vitai

* Bütün sektördeki geleneklere meydan okuyoruz. Tek bir operatör, pazarın çoğunu eline geçirmişti. Biz birazcık bu lideri silkelemek amacıyla geldik.

* Piyasa lideri ise numara taşınabilinirliğinin çıkmaması için ayak diretiyor. Biz numara taşınabilirliliği ile piyasa liderini zorlamak ve sınav yapmak istiyoruz.

* Turkcell numara taşınabilirliğinin çıkmasına köstek oluyor. Müşteri kaybedeceğini biliyor.

Avea CEO'su Cüneyt Türktan

* Turkcell, yönetmeliğin yürürlüğe girişinden bu yana yaptığı basın açıklamalarında Numara Taşınabilirliğinin tüketicinin lehine olacağından ötürü, süreci desteklediklerini belirtmiş ve "Bize bıraksalar numara taşınabilirliği yarın çıksın, en büyük destekçisi biziz" demiştir. Bugün ise geldiğimiz noktada, Turkcell'in numara taşınabilirliği uygulamasının engellenmesine yönelik bu dava girişimini kurumsal açıdan "tutarsızlık" olarak değerlendirmekteyiz.

* Türkiye artık tek operatör pazarı değil çok operatörlü bir pazardır. Rekabet ortamında tüketicinin faydalanacağı bir telekomünikasyon sektörü olma yolunda ilerliyor.

Türk Telekom Yönetim Kurulu Başkanı Paul Doany

* Bu pazarda Türk Telekom'un tek rakibi var. O da Turkcell.

* Tarifeler ortada. Aboneler bir bize bir de GSM operatörlerine baksın. Bizim, onların dörtte biri kadar ucuz olduğumuzu görecekler.

* Türk Telekom 2004'ten beri tarifelere zam yapmamasına rağmen Turkcell aynı dönemde kontörlü kart fiyatlarında yüzde 48 fiyat artışı yaptı. Ben bunu anlamıyorum. Turkcell'deki fiyat artışına karşın nasıl müşteri şikâyet etmiyor ve abone sayısı artıyor.

* Biz şehiriçi ile şehirlerarası görüşme fiyatlarını eşitledik. Bunu yaparken de abonelerimizi kandırmadık ve fiyatı artırmak zorunda olduğumuzu söyledik. Türk Telekom'da konuşmanın kontörü 8 kuruşa geliyor. Turkcell'de kontör 25 kuruş.